Formandsberetning 25/4-2025
Kære generalforsamling – sidste år var min beretning nr. 38, hvilket betyder det i dag er nr. 39 og næste år stopper min tid i bestyrelsen med beretning nr. 40.
Det er 40 år i bestyrelsen og heraf 37 år som formand.
I min beretning prøver jeg, at orientere lidt om bestyrelsens arbejde, hvad der ellers er sket i klubben i årets løb og måske lidt om fremtidige planer.
En af grundene til jeg i min alder har sagt ja til bestyrelsesarbejde ved de sidste par valg er, at jeg har haft en drøm om mere bordplads til klubben.
Vi må desværre se i øjnene, at det ikke bliver før Sct. Georgsgilderne stopper hernede.
Vi har følere ude for at presse Rune fra folkeoplysningsudvalget til at tage affære, men han er desværre en person der gerne vil være venner med alle (hvilket jeg kalder, at være konfliktsky).
Sct. Georgsgilderne var for 50 år siden en stærk spejderorganisation, hvor det nu kun går tilbage.
I 2011 blev de nødsaget til at lade kommunen overtage deres bygninger.
Organisationen har ikke været i stand til, at hverve nye medlemmer
, og mange steder i landet er deres afdelinger nedlagt.Den lokale afdeling består i dag af 11 medlemmer med en alder fra 75 til langt op i 90erne.
Den fremskredne alder betyder også, at de har problemer med komme ned i kælderen til deres lokaler, som derfor bliver brugt meget lidt, da de planlægger hyggemøder på anden vis.
I 80erne havde billardklubben 50 medlemmer og en venteliste for at komme ind i klubben.
Efter jeg kom med i bestyrelsen udvidede vi til 55 medlemmer og ingen venteliste.
Det kunne lade sig gøre fordi der dengang stort set ikke var nogen der trænede, man spillede udelukkende interne turneringer, hvor der deltog så mange, at vi spillede på 2 borde alle ugens 4 første hverdage.
En periode måtte vi oven i købet også tage fredagen i brug.
Af externe turneringer var NBC allerede det første år 1969/70 med til at starte venskabsturneringen.
Dengang var det også sammen med Hvalsø.
I dag bliver der heldigvis trænet en hel del, som samtidig betyder et større behov for bordplads.
Personligt har jeg hidtil ønsket 4 kegleborde så vi kunne påtage os forskellige arrangementer i DDBU-regi
.Tiderne forandrer sig ind imellem og vi må tænke anderledes.
Min personlige ide om, at klubben ved en udvidelse skulle have 4 kegleborde, 1 snookerbord, 1 pool bord og 1 carambolebord har ændret sig
.Med tidernes forandringer mener jeg, at skomagerspillet i øjeblikket er så populært, at vi skal satse på at udvide klubben med 2 ½ match borde og droppe snookerbordet.
Det betyder også, at der ikke bliver plads til 4 1/1 match kegleborde, hvis I som jeg mener vi skal bevare Pool og Carambole bordene.
Der har i perioder været svære tider for billardklubben.
Forrige år var klubben nede på 21 medlemmer (lidt kritisabelt).
Nu er medlemstallet midt i trediverne, med plads til flere.
Til gavn for klubben har jeg en bøn til jer medlemmer – tag jeres børn og/eller børnebørn med ned og se vores dejlige klub.
Det kunne være der var nye medlemmer
, I kunne hygge jer med.
Vi har i nogle år diskuteret køb af nyt pointsystem, men har holdt lidt igen med så dyrt et indkøb.
Nu mente bestyrelsen, det var på tide at følge med DDBU’s øvrige klubber men hvor skulle vi skaffe pengene?
Bestyrelsen tænkte, at efter mange år stort set uden sponsorer, ville vi prøve med et sponsorudvalg.
Udvalget vi fik nedsat består af Henrik Kristensen, Anne Olsen og Bent Thestrup.
At få Bent ind i udvalget er nok noget af det smarteste bestyrelsen nogen sinde har gjort.
Bent har så vidt jeg ved skaffet 17 eller 18 sponsorer, så vi med andres tegning af sponsorer har vi vel over 2
0 sponsorer.Hver sponsor giver kr. 1000,- pr år, med den lille tilføjelse, at selv om de er tegnet i 2024 gælder første indbetaling til 31/12-2025.
Efter vi har fået pointtavlerne
, er vi begyndt at sælge rullende reklamer på tavlerne for kr. 500,-Indkøb af pointsystemet kostede vist nok 18.600 og med ekstra tilbehør tror jeg det samlet løber op i ca. 23.000 men det kan kassereren bekræfte eller afvise når vi når til regnskabet
.
Som en lille sidebemærkning kan jeg fortælle, at før vi investerede i systemet ringede Henning og jeg til rigtig mange i det ganske land for høre om deres erfaringer med hensyn til, hvilket system vi skulle købe for at få det optimale udbytte
.Det var besværet vær, for det viser sig da også, at vores system er bedre end langt de fleste vi kommer ud til i andre klubber
.Alt i alt betyder det samlet, at vi har et lille overskud mellem sponsorer og køb af pointtavler.
I samme åndedrag har vi investerede i en rigtig god støvsuger kun til billardbordene.
Det betyder at støvsugeren der før blev brugt til både borde og gulve nu kun skal bruges til gulvene og man er velkommen til at benytte begge støvsugere flittigt.
Tidligere har jeg ofte omtalt ting vi som medlemmer skulle blive bedre til med hensyn til lokaler m.m.
Et spørgsmål om vores rygere har været meget omdiskuteret, men det er et stykke tid siden at især en ansat ovenpå har kommenteret rygningen.
Mit indtryk er, at vi i denne sæson stille og roligt har løst opgaverne hen ad vejen og jeg føler ikke nogen anledning til påtale noget
.
Vores næste mål er nu, at skaffe penge til to ½ match borde.
Henning lavede for et par år siden en aftale med OK, der går ud på, at man kan støtte klubben med et beløb, hvis man handler hos OK.
Jeg ved Henning vil være behjælpelig med oprettelse af app og tilmelding hvis I vil hjælpe klubben.
I 1995 havde klubben ikke penge til, at betale vores 2 hel mach borde og vi bad medlemmerne om hjælp i form af at købe andelsbeviser á kr. 500,-.
Det viste sig at være en stor suses og vi kunne omgående købe de nye borde til en pris af 108.000,-.
Uden at komme ind på de nøjagtige tal have klubben selvfølgelig i forvejen en pænt beløb.
Et af de gamle borde solgte vi til billardklubben Nyled for kr. 10.000,-
Anparterne hjalp os til et hurtigt køb uden at optage lån.
Jeg tror der dengang gik næsten 3 år inden det sidste andelsbevis blev indfriet.
Nu har bestyrelsen en ide om at vi skal prøve igen.
Allerede inden vi har proklameret en sådan handel er der solgt 4 andele og da det ikke er mig der har sat penge i disse kan jeg da sige, at der er flere på vej.
Er der nogen der føler tilbøjeligheder i den retning udsteder Henning gerne alle dem i har lyst til.
Vi har i denne sæson haft 4 hold ude og deltage i eksterne turneringer.
Vi har haft et hold med i venskabsturneringen, hvor holdleder Henrik har sagt til mig, at jeg ikke behøver orientere om plaseringen, hvor de var nærmest ved at toppe den forkerte ende
.Til gengæld måtte jeg meget gerne orientere om hvor hyggeligt de har haft det med næsten lige spil i alle deres kampe
.Skulle der være nogen der gerne vil prøve kræfter på sådant et hold, skulle I prøve at tale med Henrik om mulighederne.
Det næste hold jeg vil orientere om er pensionistholdet hvor vi tidligere har haft stor suses.
Nu siger vi pensionistholdet, men man har valgt, at sætte deltagelsesalderen ned til 50 år, så rigtige pensionister er det vel ikke mere, men mere et Old Boys hold
.I år sluttede holdet efter nogle gevaldige svingninger i præstationerne på en 7ende plads ud af 13 hold, hvilket vil sige der var 6 hold over og 6 hold under dem.
Jeg havde nær glemt, at man i pensionistturneringen udvælger en spiller fra hver klub, der så spiller alle mod alle om hvem der bliver årets spiller.
Nykøbing blev repræsenteret af Johnny Holm.
Om han manglede rutine eller havde en dårlig dag ved jeg ikke, men han vandt ikke.
Førsteholdet i serie 1 fik en dårlig start på turneringen, hvor vi kun havde en enkelt uafgjort i den første del af turneringen.
I den sidste del af turneringen havde vi lige pludselig 4 sejre og 2 uafgjorte kampe.
Det store plus var, at vi tog point fra topholdene
.Det sidste hold i turnering var vores Old Boys hold der i fin stil vandt rækken
.Trods nogle afbud på holdet, havde vi gode reserver.
Først havde vi Bent med som vandt sin kamp, så havde vi Finn med og han spillede langt over evne i 2 kampe før det gik galt og vi måtte tage Bo med der også vandt sin kamp i fin stil.
I kredskampenes ¼ finale havde vi Henrik med og som reserve vandt han naturligvis sin kamp.
Desværre havde vi 3 andre vel hvad man må betegne som en of day og tabte stort, så det blev heller ikke i år vi kom helt i top.
Vi har også et par spillere der har deltaget i individuelle turneringer.
Bo har deltaget i et bande karambole hvor han sidste år sluttede blandt de 4 fire finalister på landsplan.
I år havde Bo desværre en mindre god dag efter et par runder og blev slået ud
.
I keglebillard deltog Henning og jeg mener han spillede sig igennem 4 runder og dermed nåede dertil hvor det rigtig sjove startede, men desværre havde han også en mindre god dag og blev slået ud.
Ligeledes har Henning og Henrik deltaget i en enkelt seniorcup.
Seniorcup består ligesom Olb Boys cup af ti runder hvor man samler point til finalerunderne, så at deltage 1 runde er kun for hygge og sjov.
klubben har deltaget og vi har vist flaget
.Interne turneringer klarer turneringslederen under eventuelt.
Husk spillermødet på arbejdernes kampdag torsdag 1. maj kl 19.00
Mødet er vigtigt, da vi skal planlægge hele næste sæson.
Jeg får som sædvanlig æren af at uddele den yderst vigtige kammeratskabspokal.
Vi har igen i år et par rigtig gode emner til at kunne få den, men en person skinnede klart igennem.
Han kommer fast i klubben og træner, arrangerer og hjælper andre medlemmer, har et altid godt humør, hvor vi ustandseligt får smidt en vits i hovedet.
Når bestyrelsen har behov for hjælp står han straks til rådighed.
Og med en kæmpe indsats i sponsorudvalget kan man ikke komme uden om at Bent Thestrup er klubbens mand og på alle måder fortjener dette lille skulderklap.
Tusind tak for din indsats og i det hele taget din måde at være på.
Tillykke Bent.
Med hensyn til vores hjemmeside, er det bestyrelsens indtryk, at alt for få følger den.
Vi har derfor fået Anne til at lægge oplysninger om klubben på Face Book
.Efter lidt startvanskeligheder ser det ud til det fungerer bedre og bedre.
Børnehaven vil i den nærmeste tid have et stort byggeprojekt kørende.
De skal bygge en stor vinkel på huset, så vores tidligere ryge rum bliver nedlagt og der bliver bygget en vuggestue.
Det er nok ikke til billardklubbens medlemmer jeg skal sige – bare kom i gang med at fylde vuggestuen op, så vi hen ad vejen kan få nogle flere billardspillere.
Ikke nok med tilbygningen, man forventer også at have penge til at bygge hele børnehaven om.
For os betyder det, at alle rørene her i kælderens loft skal gennemgås og laves om.
Vi kan derfor ikke i byggeperioder benytte vores lokaler.
Henning og jeg har haft et par møder med kommunens byggechef om billardklubbens problemer under om og tilbygningen.
Det har resulteret i, at kommunen sætter flyttekasse til os og vi pakker vores ting ned som et flyttefirma så kører til opbevaring (sandsynligvis på Grundtvigskolen) sammen med nogle af vores større inventar.
Billardbordene bliver forsvarlig pakket ind så der ikke kan ske vandskade eller andet kan falde ned og ødelægge dem
.
Det største problem er måske, at de endnu ikke kan sige hvornår de går i gang.
Deres oprindelige plan var at starte byggeriet hen på sommeren, men Henning og fik dem hurtig gjort klart, at det var en meget dårlig ide, så nu arbejder de på en start der hedder maj måned med forhåbentlig slutdato i august.
Vi kan kun håbe på, de overholder vores foreslåede plan, som de ihærdigt vil prøve på.
Med det samme bestyrelsen får de endelige orienteringer får medlemmerne selvfølgelig besked.
Allerede nu ville det være dejligt hvis i tog jeres køer og kø kasser med hjem, så vi også kan få et bedre overblik over rørene hvor alle kø kasserne ligger.
Måske fordi det er lidt urealistisk glemte jeg helt, at fortælle byggechefen ville hjælpe os med vores lokaler – hvis der blev penge i overskud fra byggeprojektet
.
Til sidst vil jeg sige tak for det gode samarbejde i bestyrelsen hvor vi hver især har haft bundne opgaver.
Næstformand Henrik Kristensen har den store opgave at sørge for der altid er drikkelse i klubben til os medlemmer så vi ikke går sukkerkolde.
Kasserer Bo Strømsholt har sørget for at økonomien har hængt sammen.
Har der været betalinger eller udlæg fra et bestyrelsesmedlem har han pligtfyldigt sørget for en lynhurtig overførsel til rette vedkommende.
Sekretær Niels Juhl Hansen har tidligere været turneringsleder, hvor han udarbejdede elektroniske systemer samt en hjemmeside.
Nu passer ham sekretærarbejdet til UG med kryds og slange.
Så til vores turneringsleder Henning Andersen der de sidste par år har revolutioneret klubben en hel del, bl.a. med små hyggelige turneringer.
Han har gået forrest når der har været opgaver i klubben.
Henning og jeg var til et orienterende møde i kommunen om muligheder for pengesøgning i forskellige fonde, og jeg skal da love for at Henning har taget det alvorligt, han har søgt en hel det steder, hvor flere af dem har givet udbytte.
Senest har Henning søgt i en kommunal udviklingspulje og fået tilsagn om kr. 25.000,-
Det indebærer at vi laver aktiviteter om fx ½ mats borde og skomagerspillet for + 60
.Måske glemmer vi +60 og tager yngre ind hvis de dukker op.
Klubben holder derfor åbent hus onsdag den 30 april og fredag den 2 maj, begge dage fra kl 13.00 til 16.00.
Arbejdet med fonde og sponsorindtægter, er medvirkende til at jeg ser lyst på klubbens økonomiske fremtid.
Det blev en lang fortælling om Henning, men det har han fortjent.
Suppleant Anne Olsen har uden opfordringer taget klubbens rengøring og vedligeholdelse til sig
.Tidligere skiftedes hovedsalig Ove og jeg til at tage vasketøj med hjem og vaske.
Nu har jeg lavet en aftale med Lisbeth børnehavelederen, om at vi må bruge deres vaskemaskine, hvilket har betydet, at nu tager Anne sig af vores vask af viskestykker, håndklæder, duge, karklude og måske forhæng.
Suppleant Ove Rasmussen har igennem Nykøbing Billard Clubs levetid været den der engagerede sig mest i alle opgaver og er om nogen mr. Nykøbing Billard Club.
Desværre har Ove de sidste par år grundet helbredet ikke kunnet påtage sig de store opgaver.
Fra min side skal lyde en kæmpe tak for samarbejdet og jeres store indsats for klubben.
Til allersidst en stor tak for et godt billard år til alle klubbens medlemmer.
Som Mogensen fra Mogensen & Christiansen siger denne sæson har været fantastisk, men det gode er, at næste sæson bliver meget bedre.
Frank Jørgensen
Ps: på generalforsamlingen fik jeg ikke sagt at Anne vandt pokalturneringen selvom jeg havde set det på facebook. (egentlig vidste jeg slet ikke der eksisterede en sådan turnering)